förlossningen...

Ville ha förlossningsberättelse ...

10.15 Kom vi in på KK den 18 Mars 2008. Det var fullt suuck men det fanns ett rum ledigt...så det skulle bara städas...satt i väntrummet med regelbundna värkar hur länge som helst kändes det som...men tillslut kom vi in i ett rum o jag fick lägga mig o bli undersökt av en barnmorska. Jag hade tur, var öppen 3 cm så jag fick stanna kvar wee nu ska det hända saker, barnmorskan erbjöd mig lavemang JA TACK!! O efter det kom hon in igen "vill du ha något att äta..." men vadå jag har ju precis tömt mig..men men det gjorde inget för det skulle ta 24 timmar innan det gjorde någon "skada" o så lång tid skulle det ju inte ta ;-)
Så efter en stund kom hon in med lasange till mig o saft åt hälften o gav resten till Ludde.

Ny barnmorska...gav mig lustgasen för att "Lära" mig den var väldigt försiktig tycker inte om när det snurrar o så. (Sen var det min bästa vän o min värsta ovän ibland slängde jag den i golvet för jag inte tyckte den hjälpte o ibland satt den som fast limmad runt munnen på mig haha)
Första andetaget i lustgasen tog bort den o pratade med Ludde...min röst??!! Vad har hänt med den lät ju inte som jag o efter ett par andetag i masken var min röst väldigt rolig o jag låg mest o skratta o hade väldans kul. Vet inte vad barnmorskan tänkte när hon kom in o jag låg o asgarva i sängen hon tittade på mig o sa "ni verkar ju ha roligt här inne...eller ja du iaf" men hon var hur go som helst hade 3 helt underbara brnmorskor under tiden o en jätte go sjuksköterska.

Värkarna var fortfarande helt okej o jag o Ludde spelade lite kort o jag var uppe o gick o stod lite ute på balkongen.

O seeeeen rätt som det är börjar det göra riktigt ont när värkarna drar igång...kan inte röra mig inte ens mina fingrar nästan men det går över vara bara någon minut om ens det. Var fast med "kännare" på magen som mätte värkarna så Ludde hade full koll på när dem var på väg att göra ont o då klappa han mig o andades o sen berättade han när dem var på väg ner igen så jag visste att det var på väg att släppa. Helt underbart att ha honom där.

Har tyärr inga tider att ge för det var nog det sista jag tittade på...jag vet bara att när klockan är halv 6 kommer det in en ny barnmorska Ann-Therese o säger åt mig att hon kommer tillbaka om 20 minuter en halvtimme o ger mig en spruta i rumpan för att jag ska slappna av ...ahh jag som hade bestämt mig att bara använda lustgas men säger hon det så o vad hade jag att säga emot??!! Var ju helt hög av lustgasen ändå.

Kl 18.00 kom hon in igen o undersöker mig innan hon ska ge sprutan....

"Oj nej nu är det för sent det är dags nu...du är öppen 10 cm"

Så ingen spruta blev det :-)

Tror att hon försvann ut ett stund men kom tillbaka någongång igen haha stängde altandörren o rullade ner, svetten rann av mig så kläder dem slängde jag av mig sjukt varmt!!!

Mitt vatten hade inte gått ännu...så hon fick sticka hål på det...kändes ingenting!!! Sen jävlar började magen att krampa som om man vill spy fast man har inget i magen o det var dags att krysta.
Där är det ganska svart....Ludde fick se huvudet kommer jag ihåg innan det var ute. Sen att det gjorde väldigt ont men MAN ÖVERLEVER jag är ju här hihiihi

Sista värken kommer jag med ihåg för då ville jag inte mer inte pga smärta utan att jag var helt slut i hela min kropp o han ville inte komma ut, en seg liten Julius. Sjuksköterskan fick lägga sig på min mage o trycka allt vad hon kunde samtdigt som jag krystade dem 4 SISTA krystningarna sen var JULIUS ute 19.32 :-) helt underbart
Tårarna sprutade både ifrån mig o ifrån Ludde

Det var det finaste vi någonsin sett.

Ludde klippte navelsträngen :-)  Sen var det klart

Mycket är väldigt suddigt men känslan att få upp sin son på bröstet går inte att förklara det är helt UDERBART ett litet liv som vi har skapat med vår kärlek det finns inte ord att förklara

Sedan erbjöd barmorskan oss att titta på moderkakan men vi tackade nej ville gärna inte förstöra den fina känslan med att se en blodklump haha

Så det var inte så farligt man klarar av det !!!!!!!!!

Ha det så bra

Kommentarer
Postat av: Therese

oj oj oj låter som en drömförlossning om man nu kan kalla ngt det hehe skönt att höra att allt gick bra kramar på er alla tre

2008-04-09 @ 12:48:14
Postat av: sofie & Liam

ja men det är lungt. Bara hölr av dig när du orkar =)
Haha, jag känner igen det där med lustgasen ;) Väldigt skum röst fick man :) ahah!!
kram på er

2008-04-10 @ 10:02:09
URL: http://liampromsriadelsgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0